Deszkavízió

Együtt a család – bemutatták A kölyök című musicalt

A Magyar Színház újabb családi darabot tűzött a repertoárjára, ugyanis április 11-én mutatták be A kölyök című musicalt, Nagy Viktor, a teátrum igazgatójának rendezésében.

A darab nem ismeretlen Magyarországon, hiszen a Nagy Tibor Magnus, Pozsgai Zsolt és Bradányi Iván által jegyzett mű több mint harminc évvel ezelőtt, 1992-ben került először színpadra. Azóta bejárta az országot, számos színház vette fel műsorkínálatába, és lett közönségkedvenc. Nem is véletlenül, hiszen egy olyan könnyed kikapcsolódást ígérő előadásról beszélünk, aminek jól megfogható mondandója is van, ráadásul kicsik és nagyok egyaránt jól tudnak szórakozni rajta.

A történet Charlie Chaplin híres, azonos című némafilmjét tekinti alapjának, amit Chaplin első gyermekének korai halála után készített. A Magyar Színház darabja is ettől az eseménytől indul, ami egyfajta keretet ad az egész cselekménynek. Már a nyitóképünk is grandiózus, Rózsa István díszlete a 20-as évek Amerikáját jeleníti meg, annyi variálható elemmel, hogy minden jelenetre jut egy, az egyik pillanatban egy utcai eseményt nézünk, a következőben egy szoba belső terében szemléljük a történéseket. Ebbe a korszakba olvadnak bele Horváth Kata jelmezei, akinek az egy-egy szereplő által játszott több karaktert is öltöztetni kellett, a háttérben látható táncosokról és énekesekről nem is beszélve. Mondhatjuk, hogy Nagy Viktor idén már nem először, újabb nagy projektbe vágta a fejszéjét, de nem okozott csalódást. A cselekmény ívét elegánsan bontja ki, az első perctől kezdve magával ragadják a nézőt a történések, a szcenika látványos, a szereposztás pedig bravúros.

 

 

A történet egyik főszereplője Charlie, a csavargó (Szemenyei János), az utcán talál rá egy magára hagyott árva gyermekre, akit magához vesz és felnevel. Charlie karaktere nagyon különleges, már csak azért is, mert Chaplin némafilmes figuráját igyekeztek megidézni a színpadon. Szemenyei nemcsak mozgásában és kinézetében hozta vissza a kivételes színész némafilmes esszenciáját, de alakítása is rabul ejt, hiszen ott van benne az a melegszívűség, ami arra készteti a csavargót, hogy befogadja a csecsemőt, így nyomorúságos életében, saját magán kívül másról is gondoskodjon. Komikus, néha csintalan megnyilvánulásai mellett leleményes, hiszen az utcán különböző, előre elrendezett svindlikkel keresik meg kenyerüket Jackie-vel, mindez remekül adja vissza Chaplin filmjeit. Az élet perifériáján élő férfi pedig szép lassan apává érik és messzemenő szeretettel viszonyul a fiához. Szemenyei ezekben a jelenetekben pedig kiváló, könnyedén lavírozik az érzelmes megnyilvánulásokban és a komikus részekben, énekben és prózában egyaránt.

 

 

A darab másik főhőse, az árva Jackie (Gyetvai Martin), akinek Charlie jelenti a családot és tűzön-vízen át követi mindenhova. Az általuk teremtett nyomorúságos élet az egyetlen, amit ismer, mégis boldog, hiszen tartozik valakihez, aki viszontszereti őt, nem véletlen, hogy amikor a tíz éves kisfiú életében feltűnik biológiai anyja és kiutat kínál neki jelenlegi helyzetéből, ő zokszó nélkül visszautasítja. Gyetvai fiatal kora ellenére nem ezzel a darabbal kezdte a szakmát, mégis elképesztő, hogy milyen könnyen tartja a lépést felnőtt kollégáival, kifogástalanul bele tud állni a keményebb jelenetekbe is, de elbűvölően hozza az álmodozó, szeleburdi gyereket, elképesztő énekhangja pedig csak hab a tortán.

Erős női karakterekben sincs hiány a produkcióban, még ha kevesebb villanási lehetőséget is kapnak a szövegkönyv szerint, azt szívvel-lélekkel teszik. Jenes Kitti alakítja Mary-t az ünnepelt énekesnőt, aki egyben Jackie édesanyja. A nehéz körülmények között felnövő Mary fiatalon lett anya, nélkülöző helyzetében, külső nyomásnak engedve elhagyja gyermekét és egyetlen örömébe temetkezik, az éneklésbe. Az elmúló egy évtizedben a keményen dolgozó nő kialakít végül egy anyagilag stabil életet, ahol kellő biztonságban érzi magát ahhoz, hogy magához vegye nyomorban élő gyermekét, de Jackie vajon meg tudj-e bocsátani neki tettét? Jenes fantasztikus énekhangja remekül támogatja meg Mary nehezebb és érzelmesebb dalait, ugyanakkor tud karakán is lenni, ha a jelenet úgy kívánja.

 

 

Nem mehetünk el Madame Foyer, a házmesternő (Lőrincz Nikol) és az értelmileg visszamaradott lánya, Lucy (Kusnyér Anna) mellett sem. Mindketten a nyomornegyedben élő, magukra utalt nők, akiknek egy férfiak által uralt világban kell életben maradniuk, akárcsak Mary-nek. Teszik ezt szívósan, olykor-olykor meleg szívvel, de az élethez való hozzáállásuk és az egymás iránti szeretetük az, ami visszatükrözi Charlie és Jackie kettősét is, egymásért mindent megtennének, a történet másik aspektusát is megmutatva, ami sajnos, nemcsak a 20-as évek Amerikájának sajátja. A néző pedig közben azon mereng, hogy meddig képes a szeretet legyőzni az élet nehézségeit?

A Magyar Színház legújabb, két felvonásos előadása képes arra, hogy egy olyan egész estés élményt nyújtson, amiben szívhez szólóan mutatja be, hogy a hűség és a barátság mennyire örök életű az ember életében, fűszerezve ezt humorral és zenével.

 

Szerző: Plitz Dóra
Forrás: Deszkavízió
Fotók: Tarnavölgyi Zoltán