A Drámalaborról

Mi is az a színházi nevelés? Mi is az a Drámalabor Műhely?

A színházi nevelés gyerekek és fiatalok bevonásával történő művészetpedagógiai munka. Egy olyan magas művészi színvonalon kidolgozott program, ami színházi előadásokon és az azokon való aktív részvételen alapul. Művészetpedagógiai módszer, amely a színház eszközeivel segíti a résztvevők érzelmi, szociális és intellektuális fejlődését.

 

„Cseperedj a Magyar Színházzal!”

A Magyar Színház színházi nevelési programjai egyaránt hozzájárulnak a fiatal generáció megszólításához és fejlesztéséhez, miközben értékes művészeti élményt is nyújtanak.

A programok során a diákok nem csupán nézőként, hanem aktív résztvevőként is bekapcsolódhatnak az előadásokba, interakciók és közös gondolkodás révén mélyebb megértést és személyes tapasztalatot szerezve. Ezek a programok nemcsak a színház iránti elköteleződést mélyítik, hanem a kritikai gondolkodást és az aktív részvételt is ösztönzik.

Programjaink során folyamatosan arra törekszünk, hogy a gyerekek és fiatalok ne csak színházi élményekkel gazdagodjanak, célunk, hogy a színházi élmények révén generációkon átívelő színházszeretetet építsünk ki, erősítve a közösségi élményeket és az értékek továbbadását.

 

Miért válassza a Magyar Színház színházi nevelési programjait?

  1. Feldolgozó foglalkozások a nagyszínpadi előadásokat követően

A nagyszínpadi produkcióinkhoz kapcsolódó feldolgozó foglalkozások lehetőséget kínálnak arra, hogy a nézők mélyebben megértsék az előadás témáit. Drámás játékokkal és improvizációs formákkal közelítjük meg az előadásban felvetett kérdéseket, és biztosítunk teret a szabad véleménynyilvánításra. Ezzel a fiatalok kritikai gondolkodását fejlesztjük, miközben aktív szereplőivé válhatnak a színházi élménynek.

  1. Komplex színházi nevelési előadások

Interaktív színházi nevelési előadásaink, társadalmilag releváns kérdésekre reflektálnak. A tantermi előadások közel hozzák a színházat az iskolák falai közé, lehetőséget teremtve az elmélyült párbeszédre a fiatalokkal. A résztvevők nemcsak nézők, hanem aktív közreműködők is, így az előadás szerves részévé válik a vita és az érzelmi bevonódás.

  1. Babaszínházi programok – Az első színházi élmény

A legkisebbek számára kifejlesztett babaszínházi programjaink olyan biztonságos és élményszerű környezetet teremtenek, ahol a gyermekek első találkozásukat élhetik meg a művészettel. A programok a mozgás, zene és színház elemeit ötvözik, támogatva a korai szocializációt és az érzékszervi fejlődést.

 

Miért éri meg partnerként együttműködni velünk?

A Magyar Színház színházi nevelési programjai egyedülálló lehetőséget nyújtanak a fiatal közönség megszólítására. A programok során a résztvevők nemcsak tanulnak, hanem közösségi élményben is részesülnek, amely erősíti a kötődést a színházhoz és elősegíti a későbbi visszatérő látogatásokat.

Célunk, hogy ne csak előadásokat kínáljunk, hanem olyan tartalmas élményeket, amelyek hosszú távon inspirálják és formálják a fiatal generációkat – a legkisebbektől egészen a középiskolásokig.

 

Csatlakozzon Ön is a Magyar Színház közösségéhez, és tegye részévé az ifjúság fejlődését egy élményekkel teli, interaktív színházi világban!

 

Kattintson a bővebb tartalomért:

Drámalabor foglalkozások

Színházi nevelési előadások

A Drámalabor csapata:

Háda Fruzsina, színész-drámatanár

A Pesti Magyar Színház drámapedagógiai szakembere

Színészként és színházpedagógusként dolgozom.  A debreceni Ady Endre Gimnázium drámatagozatán érettségiztem. 2013-ban az ELTE szabadbölcsész karán végeztem művészettörténészként, majd 2023-ban diplomáztam a Színház és Filmművészeti Egyetem drámainstruktor-színjátékos szakán. Az elmúlt években közreműködtem közösségi színházi, tantermi, vitaszínházi valamint színházi nevelési programok létrehozásában. Jelenleg dolgozom a Káva Kulturális Műhelyben, TÁP Színházban, a Láthatáron Csoportban valamint a K. V. Társulat előadásaiban. 2022 őszétől pedig a  Pesti Magyar Színház Drámalabor csapatát erősítem, mint színházpedagógus.  Hiszek  a színház társadalom formáló erejében, a párbeszédben és a konstruktív vitába. A színházra és a színházpedagógiára olyan fórumként tekintek, ahol mindezek a számomra fontos értékek teret nyerhetnek.

 

Horváth Anna, színész-drámatanár

Színházi tanulmányaimat a Táncművészeti Főiskola balett szakán és a Pesti Magyar Színiakadémián végeztem. 2003 óta vagyok a Pesti Magyar Színház társulatának tagja. 2006-ban táncelméleti szakíró diplomát szereztem a Táncművészeti Főiskolán, és 2007-től elkezdtem dolgozni Berger Gyulával és csapatával, a ZéróBalettel. Ezekben az előadásokban többek között kísérleteztünk olyan táncos színházi formákkal is, amelyben a nézőt aktív résztvevői szerepbe vontuk, és bár akkor még nem tudtam, ezek a kísérletek voltak az első színházi neveléshez kapcsolódó munkáim. 2010-ben megszületett kislányom, 2012-ben kisfiam. Négy otthon töltött év után örömmel tértem vissza az akkor már leginkább ifjúsági és családi darabokba, és érdeklődéssel csatlakoztam az előadásokhoz kapcsolódó feldolgozó foglalkozásokhoz. 2021-ben jelentkeztem a Wesley János Lelkészképző Főiskola drámapedagógus képzésére. Az itt tanultakat egyre többször használom színpadi munkáimban: 2022-ben színházunk létrehozta első komplex színházi nevelési előadását Szárazság címmel, és bemutattuk Az ABC küldetést, az első interaktív digitális színházi előadást kisiskolások számára. Ettől az évtől a Drámalabor tagjaként részt veszek a színház előadásihoz kapcsolódó feldolgozó foglalkozások létrehozásában és levezetésében is. A színházi nevelésben a legizgalmasabbnak azt tartom, hogy megismerjük a közönség gondolatait az általunk feltett kérdésekről, és lehetőségünk van tanulni válaszaikból.

 

Varga Fekete Kinga, színész-drámatanár

2019-ben diplomáztam a Kaposvári Egyetem színművész szakán. A drámapedagógia egészen 14 éves koromtól része az életemnek, ekkor ismerkedtem meg vele drámatagozatos gimnazistaként. Aktív résztvevője voltam számos ilyen előadásnak, és ezúton szerzett tapasztalataimat igyekszem hasznosítani az általunk vezetett foglalkozásokon is. Az egyetemi éveim alatt már találkoztam ehhez hasonló feladattal, akkor egy ifjúsági előadás utáni feldolgozó foglalkozáson, mint színész vettem részt. Szakdolgozatomat a büntetésvégrehajtási intézményekben folyó színházi reintegrációs programok folyamatáról és hatásairól írtam, ekkor ismerkedtem meg a drámajáték sokszínűségével és erejével. A 2020/21-es évadban bemutatott Szárazság című tantermi előadásunkban szerepeltem először drámapedagógusi pozícióban, amit mai napig nagyon szeretek. Ez adta az inspirációt arra, hogy több előadáshoz tartozó foglalkozást is levezényeljünk Horváth Anna kollégámmal, akivel azt gondolom harmonikus, izgalmas játékot kínálunk minden gyerkőc számára.