Alázatra buzdít az a bizalom, amit kaptam
Október 11-én mutatjuk be Berg Judit RUMINI Ferrit-szigeten című mesejátékot két részletben a Magyar Színházban, Korda Bonifác rendezésében. A próbafolyamatról most Korda Bonifácot kérdeztük.
Korda Bonifác szemtelenül fiatal és ígéretesen tehetséges színházrendező. Már gyerekként is varázslóként élte óvodás éveit, majd drámajátékra járt, később pedig az SZFE tanulója lett. Az 2024/25-ös évadban a Rumini rendezőjeként mutatkozik be a Magyar Színházban.
Ugorjunk egy picit vissza az időben! Gyerekként mi volt az első színházi élményed?
Nem tudom felidézni az első előadást, amit láttam, de tudom, hogy az Erkel színházban a Hófehérke balettet többször is megnéztem, annyira tetszett, négy éves voltam akkor. Érdekes módon gyermekkorom meghatározó színházi élményei viszont nem a nézőtéren értek. A bennem legélesebben élő emlék, hogy óvódás éveim jelentős részét varázslóként töltöttem. Minden reggel süveget és csillagos palástot vettem, és így játszottam egész nap. Én varázsló vagyok! – gondoltam akkor, mintha ez a világ legegyértelműbb dolga volna. Nekem ez a színház.
Később elkezdtem drámajátékra járni, egyre többször álltam színpadon, és egyre többször csináltam én is színházat a barátaimmal, családommal. Mi persze nem sejtettük, hogy ez egy szakma; olyan volt ez, mint beszélni: természetes volt, hogy szerepben vagyunk, hogy beöltözünk, hogy szövegeket találunk ki, előadunk – így fejeztem ki magam.
Ki vagy mi volt az a meghatározó színházi személy/ élmény, aminek hatására eldöntötted, hogy színházrendező leszel? Vagy már gyerekként is egyértelmű volt, hogy a színház a te utad?
Tizenkét éves koromban kezdtem el írni, irodalommal foglalkozni, azon a nyáron, amikor felvettek a gimnáziumba, ahol minden évben színjátszó fesztivált tartottak, amire az osztályunk is készült egy előadással. Számomra az év legfontosabb eseményévé vált az első alkalom után, és innentől kezdve két szerelmem volt: az irodalom és a színház. A harmadik fesztiválra már saját darabot írtam, amit én is rendeztem az egyik osztálytársammal, aztán egy évvel később két darabot is írtam, ebből egyet rendeztem, és másik háromban játszottam. Persze – bármekkora jelentősége is van számomra – ezek még nem voltak kimondottan jó előadások, de nagyon élveztük csinálni őket. Akkor még nem tudtam az SZFE-ről, de az egyik barátom azt mondta, hogy nekem felvételiznem kellene az egyetemre. Hallgattam rá.
Még az SZFE tanulója vagy, milyen élmény számodra itt a tanulás?
Amikor jelentkeztem, mindenki óva intett, hogy ez egy kolostor – itt idézném a Hamlet vonatkozó részét (Nádasdy Ádám fordításában III/1. 121. sor), a hozzá tartozó lábjegyzettel. Ebben van némi igazság. Nem külső kolostorról van szó, hanem belsőről: az egész színházi világra jellemző a beavatottság érzése, amiből egyenes ágon adódik, hogy a benne élők egymással vannak elfoglalva, hiszen ez a szakma egy nagy falu. Ez az SZFE-re többszörösen igaz, hiszen pályakezdők vannak összezárva, mindenki cipeli a maga félelmeit, gátlásait, szorongásait, miközben meg kell próbálniuk magukból alkotni. Hogy maradjon valaki önmaga, egy olyan helyen, ahol az a cél, hogy szerepből szerepbe fuss? Ezt a kérdést nálam jóval éleslátóbbak már jópárszor boncolgatták, így nem is akarok sokat beszélni róla, de az SZFE legnagyobb nehézsége számomra ez a belső kolostor, ahonnan kemény munka kinézni, esetleg néha a kapun is kilépni. Emellett rengeteg lehetőséget kaptam itt, olyan emberekkel ismerkedtem meg, akikre tudom, hogy szakmai- és magánéletemben egyaránt hosszú távon számíthatok. Tanáraimmal, hallgatótársaimmal együtt cipeljük a beavatottság érzésének felelősségét. Igyekszem önmagam maradni, és irtom magamból a gőgöt.
„Felnőtt létemre én is azzal próbálok megbirkózni, amivel Rumini.”
A Magyar Színházban az első rendezésed a Rumini lesz. Mit éreztél, amikor megtudtad, hogy te rendezheted?
Örömöt, hálát, és a felelősség irdatlan súlyát.
Rumini története kicsiknek és nagyoknak egyaránt inspiráló. Téged mi fogott meg benne, ki a kedvenc szereplőd és miért éppen ő?
Számomra Rumini története arról szól, hogy mindenki vágyik rá, hogy kompetensnek érezze magát, és szeressék. Gyerekek, felnőttek egyaránt. Rumini – miután kiszakadt az utcai bandából – a Szélkirálynő fedélzetén megtalálja a helyét, és itt szeretne a legjobban teljesíteni. Ő ide tartozik, itt szeretik, elfogadják, és a történet során kiderül, hogy sok-sok esetlensége és hibája mellett igenis talpraesett. Az fogott meg a történetben, hogy felnőtt létemre én is azzal próbálok megbirkózni, amivel Rumini. Ahogy előbb említettem, igyekszem önmagam maradni egy zárt közegben, miközben szeretnék kompetens lenni a munkámban. Éppen ezért a kedvenc szereplőm Negró, a fedélzetmester. Szegény Negró… Igazán sajnálom őt. Ő is pont azzal küzd, mint Rumini. Ő is szeretné, ha a közösség, aminek tagja, elfogadná és szeretné őt, ő is szeretne megfelelni a munkájában, mégis – mint oly sokan – nem találja meg a megfelelő eszközöket. Megpróbál bátornak és erősnek tűnni, megjátssza magát, és nem veszi észre, hogy pont ettől lesz komolyan vehetetlen. A felnőttek gyakrabban Negrók, mint Ruminik, én magam is, és ezért borzasztóan sajnálom, és szeretem is őt.
A legtöbb színházrendező (nyilván sok év pályán töltött idő után) szinte az ujjlenyomatát hagyja rajta az általa rendezett darabokon. Te látod -e már, hogy mi lesz az a kis plusz, ami elárulja, hogy Korda Bonifác volt a rendező?
Még nem látom, bár azt hiszem, még nem is kell, illetve nem is törekszem rá tudatosan, hogy megjelenjen az a kis plusz. Ha egy rendező „megérett”, akkor esetleg felfedezhető ilyesmi, de ez egy teljes életpálya alatt mutatkozik csak meg. Legnagyobb hatással Tadeusz Kantor és Pilinszky János vannak rám, borzasztóan izgat a zeneiség a színházban, nem műfaji, hanem formai és jelentésbéli szinten, a performativitás, a kötészet, de nem tartok még ott, hogy saját, felismerhető formanyelvem legyen. Nem vagyok még kész, és ezt nem is rejtegetem, nem is tudom, hogy mikor jöhet el az a pont egy rendező életében, hogy ezt ki merje jelenteni. Talán soha.
Mindenkinek vannak darabálmai. Neked mi az, amit mindenképpen szeretnél megrendezni?
Az Oedipus király és Pilinszky János KZ-oratóriuma.
Hogy érzed magad a Magyar Színházban?
Idáig nagyon jól. Alázatra buzdít az a bizalom, amit kaptam. Mindenki támogató, és roppant kedves. Ez a fajta hozzáállás egy pályakezdő számára biztonságot nyújt, és én hálás vagyok ezért. Remélem, hogy a munkámmal megfelelően tudom visszaadni a színháznak azt, amit kaptam, kapok.